الله له الحكمه فى كل شىء يحصل لينا
علشان يقربنا ليه
(يمهل ولا يهمل)
كل حاجه بتمر بينا
ومنعرفش
السبب فيها
نغلط ونقووول
(ليه يارب بس انا عملت ايه فى دنيتى)
علشان كده لازم تفويض الامر اليه سبحانه
وزياده اليقين بتوحيده
ووحدانيته
اليقين
اليقين في اللغة العربية
اليَقِينُ العِلْم وإزاحة الشك وتحقيقُ الأَمر , وقد أَيْقَنَ يُوقِنُ إيقاناً فهو مُوقِنٌ و يَقِنَ يَيْقَن يَقَناً فهو يَقنٌ واليَقِين : نَقيض الشك , والعلم نقيضُ الجهل , تقول عَلِمْتُه يَقيناً . وفي التنزيل العزيز : وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِينِ ؛ أَضاف الحق إلى اليقين وليس هو من إضافة الشيء إلى نفسه , لأَن الحق هو غير اليقين , إنما هو خالصُه وأَصَحُّه , فجرى مجرى إضافة البعض إلى الكل . وقوله تعالى : وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ ؛ أَي حتى يأْتيك الموتُ , كما قال عيسى بن مريم , على نبينا وعليه الصلاة والسلام : وأَوْصانِي بالصَّلاة والزكاةِ ما دُمْتُ حَيَّاً وقال : مَا دُمْتُ حَيًّا وإن لم تكن عبَادَةٌ لغير حَيٍّ , لأَن معناه اعْبُدْ ربَّك أَبداً واعْبُدْه إلى الممات , وإذا أَمر بذلك فقد أَمر بالإقامة على العبادة . ويَقِنْتُ الأَمْرَ , بالكسر ؛ ابن سيده : يَقِنَ الأَمرَ يَقْناً و يَقَناً وأَيْقَنَه و أَيْقَنَ به و تَيَقَّنه واسْتَيْقَنه و اسْتَيْقَن به وتَيَقَّنْت بالأَمر واسْتَيْقَنْت به كله بمعنى واحد , وأَنا على يَقين منه , وإنما صارت الياء واواً في قولك مُوقِنٌ للضمة قبلها , وإذا صَغَّرْته رددتَه إلى الأَصل
منقول!!!!!
لازم اكون موقن بالله سبحانه وتعالى انه مش هيضيعنى
وانه هيثبتنى على الحق
بس لما تكون نيتى صح
وباعمل الصح علشان ربنا
ولما اعصى اتوب وارجع
لله موقن انه هيغفر مع
توبه جازمه
لازمه
بعدم الرجوع
والتوبه والاوبه اليه
ان الله يحب ان يطرق بابه
فلاتملوا من طرق الابواب
ولا يمل الله حتى تملوا
الحديث ذكره السيوطي في "الجامع الصغير" عن ابن عباس بلفظ "لو لم تذنبوا لذهب الله بكم، وجاء بقوم يذنبون" [رواه الإمام مسلم في "صحيحه" من حديث أبي هريرة رضي الله عنه
{قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ} [سورة الزمر
المسألة الأولى: أن الله سبحانه وتعالى عفو يحب العفو، غفور يحب المغفرة.
ثانيا ـ والمسألة الثانية: فيه بشارة للتائبين بقبول توبتهم ومغفرة ذنوبهم وألا يقنطوا من رحمة الله ويبقوا على معاصيهم ويصروا عليها، بل عليهم أن يتوبوا ويستغفروا الله سبحانه وتعالى، لأن الله فتح لهم باب الاستغفار وباب التوبة، هذا معنى الحديث
وفي الحديث "كل بني آدم خطاء وخير الخطائين التوابون" [رواه الإمام أحمد في "مسنده" من حديث أنس بن مالك رضي الله عنه]، وليس معناه أن الله يحب من عباده أن يذنبوا أو يحب المعاصي، فالله سبحانه وتعالى لا يحب الكفر ولا يرضاه ولا يحب المعاصي، ولكنه يحب من عباده إذا أذنبوا وعصوا أن يتوبوا إليه سبحانه وتعالى وأن يستغفروه، هذا معنى الحديث.
وعدم القنوط من رحمه الله
زمان
كنت حريص كل يوم على التوبه والاوبه الى الله
بكاء وندم
ورجزع
عاوز ربنا
ينير قلبى ووجهى ويباهى بيا الملائكه
وكنت مجتهد للغايه
ولما اعيط بجد لله
احس بانفراجه
فى القلب والصدر
الايام دى
بحس
انى مفيش فيا
فايده
ابدا
عندى امانى كتيره
نفسى ربنايرضى عنى
وسيدنا النبى يفرح بيا
اكتر واكتر
بس اليقين
ضاع منى
وايمانى بدأ يتناقص يتناقص
صلاوات تضيع
كدب خداع
نميمه غيبه
نظرات محرمه
لغايه ما انا اتخنقت منى بجد
الايمان يزيد بالعمل الصالح
وينقص بالمعصيه
انا لازم امسك العصايه من النص
احرص على طاعه الله بجد
واتوب اليه واستغفره على طول
وبرضو الدنيا جميله
فى طاعه الله
ولازم يكون عندى يقين
ما دام انا عاوز ارجع
الباب
مفتوح
حتى طلوع الشمس من مغربها
علشان يقربنا ليه
(يمهل ولا يهمل)
كل حاجه بتمر بينا
ومنعرفش
السبب فيها
نغلط ونقووول
(ليه يارب بس انا عملت ايه فى دنيتى)
علشان كده لازم تفويض الامر اليه سبحانه
وزياده اليقين بتوحيده
ووحدانيته
اليقين
اليقين في اللغة العربية
اليَقِينُ العِلْم وإزاحة الشك وتحقيقُ الأَمر , وقد أَيْقَنَ يُوقِنُ إيقاناً فهو مُوقِنٌ و يَقِنَ يَيْقَن يَقَناً فهو يَقنٌ واليَقِين : نَقيض الشك , والعلم نقيضُ الجهل , تقول عَلِمْتُه يَقيناً . وفي التنزيل العزيز : وَإِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِينِ ؛ أَضاف الحق إلى اليقين وليس هو من إضافة الشيء إلى نفسه , لأَن الحق هو غير اليقين , إنما هو خالصُه وأَصَحُّه , فجرى مجرى إضافة البعض إلى الكل . وقوله تعالى : وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ ؛ أَي حتى يأْتيك الموتُ , كما قال عيسى بن مريم , على نبينا وعليه الصلاة والسلام : وأَوْصانِي بالصَّلاة والزكاةِ ما دُمْتُ حَيَّاً وقال : مَا دُمْتُ حَيًّا وإن لم تكن عبَادَةٌ لغير حَيٍّ , لأَن معناه اعْبُدْ ربَّك أَبداً واعْبُدْه إلى الممات , وإذا أَمر بذلك فقد أَمر بالإقامة على العبادة . ويَقِنْتُ الأَمْرَ , بالكسر ؛ ابن سيده : يَقِنَ الأَمرَ يَقْناً و يَقَناً وأَيْقَنَه و أَيْقَنَ به و تَيَقَّنه واسْتَيْقَنه و اسْتَيْقَن به وتَيَقَّنْت بالأَمر واسْتَيْقَنْت به كله بمعنى واحد , وأَنا على يَقين منه , وإنما صارت الياء واواً في قولك مُوقِنٌ للضمة قبلها , وإذا صَغَّرْته رددتَه إلى الأَصل
منقول!!!!!
لازم اكون موقن بالله سبحانه وتعالى انه مش هيضيعنى
وانه هيثبتنى على الحق
بس لما تكون نيتى صح
وباعمل الصح علشان ربنا
ولما اعصى اتوب وارجع
لله موقن انه هيغفر مع
توبه جازمه
لازمه
بعدم الرجوع
والتوبه والاوبه اليه
ان الله يحب ان يطرق بابه
فلاتملوا من طرق الابواب
ولا يمل الله حتى تملوا
الحديث ذكره السيوطي في "الجامع الصغير" عن ابن عباس بلفظ "لو لم تذنبوا لذهب الله بكم، وجاء بقوم يذنبون" [رواه الإمام مسلم في "صحيحه" من حديث أبي هريرة رضي الله عنه
{قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ} [سورة الزمر
المسألة الأولى: أن الله سبحانه وتعالى عفو يحب العفو، غفور يحب المغفرة.
ثانيا ـ والمسألة الثانية: فيه بشارة للتائبين بقبول توبتهم ومغفرة ذنوبهم وألا يقنطوا من رحمة الله ويبقوا على معاصيهم ويصروا عليها، بل عليهم أن يتوبوا ويستغفروا الله سبحانه وتعالى، لأن الله فتح لهم باب الاستغفار وباب التوبة، هذا معنى الحديث
وفي الحديث "كل بني آدم خطاء وخير الخطائين التوابون" [رواه الإمام أحمد في "مسنده" من حديث أنس بن مالك رضي الله عنه]، وليس معناه أن الله يحب من عباده أن يذنبوا أو يحب المعاصي، فالله سبحانه وتعالى لا يحب الكفر ولا يرضاه ولا يحب المعاصي، ولكنه يحب من عباده إذا أذنبوا وعصوا أن يتوبوا إليه سبحانه وتعالى وأن يستغفروه، هذا معنى الحديث.
وعدم القنوط من رحمه الله
زمان
كنت حريص كل يوم على التوبه والاوبه الى الله
بكاء وندم
ورجزع
عاوز ربنا
ينير قلبى ووجهى ويباهى بيا الملائكه
وكنت مجتهد للغايه
ولما اعيط بجد لله
احس بانفراجه
فى القلب والصدر
الايام دى
بحس
انى مفيش فيا
فايده
ابدا
عندى امانى كتيره
نفسى ربنايرضى عنى
وسيدنا النبى يفرح بيا
اكتر واكتر
بس اليقين
ضاع منى
وايمانى بدأ يتناقص يتناقص
صلاوات تضيع
كدب خداع
نميمه غيبه
نظرات محرمه
لغايه ما انا اتخنقت منى بجد
الايمان يزيد بالعمل الصالح
وينقص بالمعصيه
انا لازم امسك العصايه من النص
احرص على طاعه الله بجد
واتوب اليه واستغفره على طول
وبرضو الدنيا جميله
فى طاعه الله
ولازم يكون عندى يقين
ما دام انا عاوز ارجع
الباب
مفتوح
حتى طلوع الشمس من مغربها
12 اللى شربوا من قطراتى:
اجل حاجه فى الدنيا الثقه فى الله
والتوكل عليه
وانه لن يخذلنا ابدا
وطرق الابواب
وعدم الملل من التوبه
مره من بعد مره
(ما من شىء احب الى الله من شاب تااااااااااااااااااااااااااائب)
فهنيأ لك
انا مصدومه شويه او مزهوله
لاني ما توقعتش هلاقي مدونه كده
بس ربنا يبارك فيك يارب ويتقبل منك
عليــــــك بإخلاص النية
والصحبــــــــة الصالحة
www.way2allah.com
الله الله الله الله
عليك
والله يباركلك يارب
لا بجد بما انى لاقيت شاب زيك كده هبتدى اطمن على شبابنا بجد
بص هقلك انتا بتقول عندك حاجات كتير نفسك ربنا يحققها لك
انا هقلك ربنا بيقول انا عند ظن عبدى بى
احسن ظنك بالله وشوف ربنا هيعملك ايه
بالنسبه لحتة ان تا قولتها عن ان انتظامك ابتدا يقل
الدنيا مليانه شهوات كتير انا عارفه بس خليك بس معاك ربنا وهو قادر على ان يثبتك على دينه وسنة نبيه
تحياتى الغاليه جدا جدا جدا
السلام عليكم
اللهم اجعلنا من الذين ترضى عنهم يالله
اللهم ياارحم الراحمين صلى على سيدنا وحبيبنا ومولانا محمد بن عبد الله عليه افضل الصلاه والسلام
جزاك الله خيرا
مدونة جميييييلة جدا
شكلك كدة عتبقي صاحبي
وعجبني جدا كلامك واسم المدونة
تحياتي وارجو التواصل معي في مدوانتي
السلام عليكم
اخى العزيز
باحث
اللهم اجعلنا ممن صدقنا
واقبل توبتنا
وتول امرنا يا من انت احن علينا منا
يا منان يا حنان يارب
بارك الله فيك
يار
محمود
هوبتى
مصدومه
مذهوله
ليه
؟؟؟؟؟؟
عادى
نورتى مدونتى المتواضعه
اللهم امين
خابت بك ظنونى
اللهم امين
مشكلتى تكمن
فى الصحبه الصالحه اكيد
لاننى مش لاقى فعلا من قال رسول الله فيه؟(صاحب من يذكرك بالله رؤيته
استأذنك باضافه مدونتك
داليا
الاحلام الضائعه
والله هناك الكثيرين من يفكرون مثل تفكيرى ويقدرون مثل تقديرى للامور ولكنهم
افضل من
بكثير
ولكنهم ليسوا على السطح
المووضوع صعب شويه اكيد
(الخير فى وفى امتى الى يوم القيامه)
شرفتى
يا داليا
اميره
اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
اول زياره
فى مدونتى المتواضعه
دمتى بخير
وجزاكى بمثله
يارب يبارك
فيكى
هيثم
لى الشرف الكبير
انى اكون صاحب لحضرتك
طبعا وانا دخلت مدونتيك
فوجدت فيهمافكر جميل جدا جدا
وعقل ناضج
وروح
مشرقه تسعى الى الافضل
نرتينى وان شاء الله
يكون
مزيد من التواااااااااااااااااااصل
وجزاك الله خيرا
استأذنك باضافه
مدونتك
إرسال تعليق