الخميس، 27 مايو 2010

عندما فقدت الثقه فى نفسى( فضفضه)













السلام عليكم



انا هفضفض فضفضه شخصيه معاكم
(ملحوظه موضوع طويل جدا اللى مش هيقدر يقرأه لطوله يستأذن ولا حرج عليه واللى عنده نصيحه ياريت ميبخلش عليا بيها واردود على الموضوع السابق ان شاء الله فى وقت لاحق بارك الله لكم فيكم)



مع احبابى



وعاوز منكم نصيحه لوجه الله العظيم



والبوست ده فضفضه وبس



يعنى كلام انا مش هرتبه ولا حاجه اللى عاوز ينصحنى ياريت ينصحنى



برفق ولين



علشان انا مش بافهم من اللى بيعنفنى



بحب الحنيه بجد فى النصيحه (زى ما هوبتى ما بتوق فى مدونتها)



وتذكروا



(ادعوا الى سبيل ربك بالحكمه والموعظه الحسنه)



انا اتعلمت من صديقى محمود(باحث عن حب)



الحنيه بجد فى التعامل






السلام عليكم



انا اسمى محمود



بحب الحياه وبحب اعمل كل حاجه فى الدنيا بدماغى



افكر بطريقه خاصه بيا وده اللى خلانى مختلف عن اللى حواليا ومحدش يفهمنى واذا طلب منى طلب كنت أأديه ولكن بطريقتى وتوحى للاخرين انى فااااااشل وبعد ذالك يظهر لهم انى اعمل بطريقتى ممكن ان تكون طويله وغير منطقيه ولكنها تؤدى الى نفس النتيجه



فى المسائل الرياضيه تلك فى الاعدادى والثانوى كنت اختار واحل باطول الطرق وليس اقصرها انا بأحب التفاصيل جدا جدا وبوصل لنفس النتيجه



وحتى لو موصلتش يكفينى شرف المحاوله



كنت بفضل الله الاول على معهدى(ازهرى )انا والحمد لله ازهرى



ابتدائى واعدادى وثانوى الاول على الفصل والمعهد فى كل السنوات بفضل الله



وفى حاله استغراب شديده جدا جدا جدا



من الاخرين لان تعاملى معهمم كان لايوحى بذالك اطلاقا



ناجح بفضل الله فى كل السنوات الا فى الثانويه



الازهريه واللى مش ازهرى مش هيحس بالازهرى ومعاناته فى مواده الكثيره والازهرى برضو مش هيحس بمعاناه صاحب الثانويه العامه فى معاناته فى مواده التى لا تتعدى اليد الواحده



المهم كل واحد فيه اللى مكفيه



المهم



لم يكن عندى طموح لكليه معينه مهما كانت كان اقصى طموحى كليه تربيه قسم رياضه او علوم



المهم طرأ على زهنى ان اعيد السنه حتى أأتى بالمجموع الكبير وعدت السنه رغما عن الاهل ولم يكون عندى طموح كبرى



واكرمنى الله بكليه هندسه برضو مش فى القاهره ولكن فى فرع الكليه فى (قنا)



وذهبت هناك ولن احكى تفاصيل حتى لا أرهق من يقرأها علشان انا مش عاوز حد يتخنق منى



ونجحت بفضل الله بمادتين مادتين كل الطلاب لازم يشيلوها فى الكليه(وصفيه وفيزياء)



المهم فى الامر انا تعبت جدا جدا جدا ف تلك السنه تعب ما بعده تعب



وكنت انتظر من الاهل التقدير لاكنهم عنفونى جدا جدا ليه لم أأتى بتقدير علشان ايه



اللى جابوا تقدير مش احسن منك



انت كنت بتلعب ومكنتش بتذاكر



(الاهل يبحونى جدا جدا ويعرفون اخلاقى جيدا وكان قصدهم ان يحفذونى دائما )



لم يقدر احد التعب اللى انا تعبته خالص



رغم فرحتهم بى









دخلت سنه اولى



ونزلت السنه على 3مواد منهم قرأن كريم



ونجحت العام اللى بعده بمادتين (يعنى انا اصلا مكنتش بأذاكر فى تلك السنه)



وحولت الى القاهره(هندسه الازهر بالقاهره)



ونزلت فى الفرقه التانيه السنه الاولى 8مواد والتاليه 4مواد حتى نجحت



والان انا فى الفرقه الثالثه اول سنه لى



وامتحاناتى على الابواب
هل انا فاشل؟
كل اصدقائى سبقونى واصبحوا مهندسين ودكاتره ومدرسين ومحامين
وكلهم شق طريقهم فى الحياه الا انا
انا لم يعد عندى طاقه علشان اكمل دراسه
وبفكر ادخل جيش وانسى الهندسه
طيب اللى نجحوا مش احسن منى
طيب انا ليه بعد الثانويه من سىء الى اسوء
ليس عندى اصدقاء الا اصحابى القدامى
ولم اصنع صداقات جديده
علشان مفيش ثقه فى اى حد
انا مليش فى المشى العوج ولا شرب السجاير ولا اى حاجه انا شاب بسيط للغايه
لم اعش قصه حب او ارتباط فليس للموضوع ده دخل فى اى حاجه
انا لا اثق فى الدكاتره النفسيين مش عارف ليه
انا بأجاوب على كل استفساركم وكل ما يدور فى العقول
انا طبعا متعقد علشان السن
وطبعا علشان مش بشتغل طبعا وباخد مصروفى من اهلى
(واجهت امى وابى ان احول الى كليه شرعيه)ففلم يرضوا قالوا اقعد فيها خمسين سنه
ومتسيبش الكليه دى
اصحابى قالوا لى متسيبهاش
طيب وايه اخريتها مش عارف
مليش نفس فى المذاكره ومخنوق علشان اللى فى مثل سنى اتجوز وخلف واشتغل
انا عاوز حتى اشتغل اى شغل مستعد بس اصرف على نفسى
الحاله الماديه مستوره والحمد لله
التحليل لما انا فيه من وجهه نظرى
انا خلاص اتجننت
اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
اولا مشفتش تقدير من حد ومحدش وقف جنبى او اولانى ثقته ففقدت ثقتى فى نفسى
وكمان معديش حلم اعيش علشانه
وكمان انا تعبان من موضوع السن والشغل
طيب انا عاوز ايه؟
انا عمرى ماسألت نفسى السؤال ده خالص
مش عارف ليه؟
حلمى ايه
طموحى ايه
؟؟؟؟؟
مش عارف اصلا يعنى ايه طموح
انا
تعبان مدمر ولا هى هواجس
انا اتخنقت من نفسى
عاوز اعيد ترتيب بنائى من جوايا
ومش عارف حد يبنينى
انا اتخنقت منى خالص
ومش عارف اعمل ايه
الدنيا من حواليا سوده ومفيش امال ولا احلام
قلت الجأ الى الله بتوبه صادقه
وعملت المدونه دى علشان ربنا وعلشان افضفض لربنا واقوله انا تعبت منى خالص ونفسى ابدلنى للافضل
علشانك وعلشان حضره النبى
بدأت فى اصلاح نفسى
وبدأت باليقين بالله
بس انا برضو تعبان وحسن الظن بالله وحسن الظن بالناس
ولسه وحده وحده اللى انا بأتعلمه بجد بأكتبه ومش هيأس منى
بس بجد انا اتخنقت منى
أسف جدا
لطول معضلتى فانا مريض قلبيا فعليا بالمجاهده
ومريضا نفسيا اعترف
فلابد من الفضفضه
ولازم اكمل الطريق وابحث عن النجاح منتانى
والامل لسه لم يفقد
لم اكن اريد ان يعف الناس حقيقتى والستر الجميل
ولكنى موجووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووع بحق
ولاحول ولا قوة الا بالله
سترك يارب









9 اللى شربوا من قطراتى:

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا يقول...

يااااااااااااااه بتتكلم عن لسانى
حاسه كلامك ده جدا
اولا انتا مش فاشل
لو فاشل زى ما انتا واهم نفسك مكنتش قدرت توصل لذره من الا انت فيه ده
دى حاجه
الحاجه التانيه
اننا كلنا بنمر بمراحل فى حياتنا وانتا شايف ان المرحله دى دلوقتى عندك انها مرحلة الشغل والارتباط ومش بعيد تكون فيها اطفال
انا فهماك بس هقلك كل واحد بياخد نصيبه من الدنيا
وبتقول ان اصحابك خلاص خلصوا واشتغلوا واتجوزوا ومعاهم عيال انا زيك بالظبط انا بردوا اصحابى كده وانا لسه فى مكانى متحركتش بس كل ده نصيب
اقلك حاجه حلوه ربنا شايل حاجه حلوه
اه عاينها لينا
تعرف ليه
عشان لما يجى الحلو بعد العذاب والمعاناه دى نقدر قيمتها ونحس بيها ونحافظ عليها
كمان لازم اقلك انسا كل الا بتفكر فيه ده خالص وقول لنفسك لازم بعون الله اوصل واخلص جامعه
وربنا ساعتها هيكرمك بشغل كويس وساعتها فى حاجات هتبقا متوقفه على حاجات هتقلى ازاى
هقلك يعنى انتا بس اتفوق وخلص جامعتك
وهتلاقى كل شيئ بعد كده ميسر
شغل وبعدين هتلاقى نفسك بترتبط وتتجوز واولاد
وايه
هيصه
والله خير بإذن الله
ربنا بيقول الا بيصبر بينول
وانتا هتصبر وبإذن الله هتنول

اظن بعد كلامى ده يبقا فى احلام واهداف
اولها انك تخلص دراستك
وحلم بقه هيجب حلم

ع فكره انا اتكلمت معاك بحريه مطلقه بدون اى تكلف فى الكلام ونفسى اقول اكتر

ووفقك الله يارب
وعوض صبرك خير يارب
اللهم امين يارب العالمين

هوبتي يقول...

محمود ...

ان محتاج تعد مع نفسك وتعرف نفسك كويس انت مش عارف نفسك خالص يا ابني انت في مدونتك دي قلت انك عمرك ما سالت نفسك انت عايز ايه ؟ ودي مشكله وكمان انت الي خيبت نفسك وبدون زعل انت قلت ان الجامعه ما كنتش تفرق معاك بس كان كل همك انك تنجح ويبقي معاك تقدير كبير وخلاص
كان لازم تعرف انت عايز ايه الاول

دلوقتي البكاء علي الاطلال ملهووووووش ايوتها لزمه وصدقني انت كل الي محتاجه ودا الي انا بعمله كل ما بحس بكلامك دا ...لان الي انت فيه مش لوحدك لا دا معظم الناس

انت محتاج تجيب ورقة وقلم وتكتب من اول السطر سؤال وجواب
اول سؤال ...مين هو محمود؟
تاني سؤال ...الناس شايفه محمود ازاي؟
ثالث سؤال ... انا عايز ايه لمحمود؟
انا عايز ايه من بكره؟ وعايز بعد خمس سنين ابقي فين؟

مش عيب انك تسيب كليتك وتبدا من الصفر كلنا بنحتاج نبدا من الصفر كلنا بنقع وبتجلنا كبوات كتيره جدا انا عن نفسي في كبوه ومش عارفه اخرج منها بسبب ظروفي الماديه بس

اما موضوع الشغل لكل مجتهد نصيب حاول تمرمط نفسك زاي ما بيقولوا في الشغل انزل علي المطاعم بتاعت كنتاكي وبيتزا او محلات مترو او محلات زاي راديو شاك وقول ليهم انك طالب وعايز تشتغل في الصيف عشان يبقي عندك خبره في الحياة والتعامل مع الناس
انا واحده من الناس لما كنت في الجامعه وماما الله يرحمها كانت معارضه شغلي بدات بحضانه اهلييييييه ...ابدا بحاجة كده مثلا اه وقتها المرتب مش هايكون كبير بس علي الاقل هاتديك خبره في الحياة وتعرف تتعامل مع الناس ....ممكن وقتها تقدر تعرف انت عايز تدرس فين .

ولو الحالة بتاعت والدك والاجتماعيه حلوة روح خد كورس برمجة كمبيوتر او لغات قوي نفسك ويكون دا مثلا جنب عملك الي هاتشتغله وخاليك في كليتك واعتبرها شهادة وخلاص
ممكن لما تعمل كده دا يصبرك علي كليتك ويقويك علي الدراسة انك بتتعلم حاجه جديدة وبتعمل حاجه اجدد

اما الحب انت مش محتاج بنت في حياتك دلوقتي عشان تديك دفعه للامام او اصدقاء قد ما محتاج حبك لذاتك يديك دفعه للامام ويقويك اكتر ...لان البنت هاتضغط عليك دلوقتي بالخطوبه والجواز وصدقني كلنا بندعي الصبر لكن احنا مش صبورات ودا بسبب المجتمع الي احنا فيه


فا من اول تاني وجديد انت محتاج تجيب ورقة وقلم وتقول لنفسك انت مين في عينيك والناس شيفينك ازاي وتقول لنفسك انت عايز تبقي ايه في خلال 5 سنين او 6 سنين وصدقني انا عملت دي ونجحت فيها الحمد لله
ولازم لو ما قدرتش تغير كليتك يبقي عندك خطه بديلة وايه هي؟ انك تستغل الاجازه في انك تاخد كورس لغات او كمبيوتر وتلاقي لنفسك شغل بسيط بعد الظهر او الصبح
وربنا يعينك ويقويك يارب

وبعتذر لاني طولت وبعتذر لو كان كلامي في لمسة عنف
وحط في بالك حاجه اهلك مش عايشين ليك كتير وخد الكلمتين دول من انسان مجرب انه يعتمد علي اهله فجاة لقاهم ماتوا وبقي هو لايص في الحياة مش عارف يتعامل

خابت بك ظنوني يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة الموضوع كبير
لكن ... ليه نبص على العقدة الكبيرة على إنها كتلة واحدة ؟؟؟

مش ممكن تكون عبارة عن مجموعة من العقد الصغيرة ؟؟؟

هو دا اللي إحنا بنعملة
أي لحظة فشل بتعدي علينا في حياتنا
بنبصلها على إنها النهاية

طبعاً ((الفشل )) دا مش بالضرورة إنه يكون فشل

ممكن يكون نجاح!!!

كلام مش منطقي صح؟؟؟

مواقف كتيرة بتحصل في حياتنا ... بنلاقي نتيجتها ... نتيجة سلبية

النتيجة السلبية مش معناها فشل
المفروض إن معناها بداية نجاح

لأني لما أفشل مرة في حاجة يبئى على طول لازم احاسب نفسي
وأعرف ايه السبب اللي خلاني افشل هنا
..طيب أنا محتاج إيه عشان أنجح؟؟

ببساطة ... إحنا بنستسلم للي بيحصل
بنستسلم لكلام اللي حوالينا

مواقف كتير بنحتاج فيها دعم من أقرب الناس لينا
بس بنلاقي العكس... بدل ما نلاقي الدعم نلاقي الهجوم

وبدل ما نبني نفسنا
بنهدم نفسنا

لكن محدش فكر إن هيشجع نفسه !!
وانت أولى بالتفكير دا
أنا مســــــلم ومهما فشلت لازم انجح
أنا مســـــلم ولازم أكون رمز مشرف لديني

أنا مســــــــلم ولازم أرضي ربنا عني
أنا مســــــلم... وهتلاقي وراها بتحط مليون جملة وجملة

وكل جملة من دول هدف
وجملة واحده منهم كفيلة بانك تحارب عشان تنجح

في حكمة بتقول
من المحن تأتي المنح

عن تجربة شخصية ... لو بصيت لكل موقف في حياتك حسيت بفشل فيه
او احباط أ ويأس على إنه محنه ولاااااااازم تطلع منه بمنحة

هتلاقي مليون منحه ومنحه
هتلاقي حاجات مكنتش تتوقعها

مش معنى إني فشلت في حاجة ... إني أيأس من حياتي

فاشل يا فاشل !!!

http://forums.way2allah.com/showthread.php?t=41702

موضوع عجبني ومناسب للموقف
لو تم تنفيذ اللي فيه بخطوات عملية

يبئى إن شاء الله مفيش فشل

وتذكر دوماً ... أنا مسلم ورمز للإسلام

إزاي أخدم ديني وأنا في مجالي ؟؟؟
إن مكنش النجاح لنفسك فهو للإسلام
لازم يطلع مننا دكتور ناجح ومهندس ناجح ومدرس ناجح
وعلى خلق الإسلام
وكل واحد فينا ليه دور
انت دورك فين ؟؟؟

mrmr يقول...

محمووووووود
مالك بس مكبر الدنيا وشايلها فوق دماغك
الدنيا مش تستاهل كده الدنيا ابسط من كده بكتير وبعدين انت بتقول اللى فى سنك اتخرج واتجوز وعنده اولاد ماشى ما فيش مشاكل بس انت مش كبير سننا ذى ما انت شايف انت مش عايش فى البلد دى ولا ايه مش عارف ان سن الزواج ارتفع ونسبه العنوسه والعزوبيه كتير متبصش تحت رجليك ديما بص لقدام علشان تقدر تعيش
انت اول شئ لازم يكون ليك هدف
وهدفك واضح من كلامك التخرج ثم التخرج مش انت لوحدك حاسس بانك تعبان ومن غير هدف وفاشل كتير منا بيصيبهم نفس الاحساس وكتير مننا بيحسوا انهم عال على اهلهم من ناحيه المصاريف يعنى
متفكرش فى الشغل نهائى غير لما تخلص كليتك
وان كان على الجواز يا سيدى اديك عملت دعايه لنفسك والف عروسه وعروسه حتلاقيهم جايين يطلبوا ايديك
ربنا يكرمك ويفتح بصيرتك علشان تشوف النور اللى فى قلبك وتحدد هدفك فى الحياه
ويكون ليك امل وعمر وسلمى ومحمد وسعاد ههههههههه

نفسى تفرح بيا يارب(الشهاب) يقول...

داليا
والله اثلجتى صدرى
اااانا لازم اعيد حسباتى من تانى
ومرضخش
للسلبيه ديا
لازم اكون راجل بالمعنى اواجه
واقوم واقعد واقع
والا الحياه عباره عن ايه
شقاء فى شقاء
ولازم اغير الواقع المهبب ده
بالنسبه لى
لازم
اكون كويس
وسيدنا النبى يرضى عنى
وربنا يفرح بيا
والله نيتى حلوة
ونفسى بجد
ربنا
يرضى عنى
شكرا لكى داليا

نفسى تفرح بيا يارب(الشهاب) يقول...

هوبتى
انتى شديده فى الكلام شويتين تلاته
وانا بقول عليكى طيبه
برضو كده
لازم الصدمه علشان نفوق من اللى احنا فيه
ومادام فى نفس يبقى فى امل
لازم اعيش على الامل الجميل
الامل فى الله
ولازم اغير من نفسى للافضل انا استفدت من
كلامك جدا جدا
جدا
يارب
يبارك فيكى

نفسى تفرح بيا يارب(الشهاب) يقول...

خابت بك ظنونى
انا سعيد جدا
جدا
جدا
بكلامك يارب يجعله فى ميزان حسناتك يارب
والمووقع رااااااااااائع
اخيتى
فعلا
انا مسلم
يبقى لازم
اشرف اسلامى
وه د قضيتى من الان
حسن التاخطيط بيجيب النجاح
شكرا لكى

نفسى تفرح بيا يارب(الشهاب) يقول...

مرمر
اختى الصغنونه
الصعيديه
الشقيه
كلامك جميل قوى
طالع من القلب انا حاسس وسامع الصدق اللى جواهم
اوعدكم
انى
هبقى كويس
ان شاء الله

سلطه يقول...

عامل اي دلوقت